Ci, którzy w biznesie pracują długo, wiedzą, jak ważną rolę odgrywa branding w kreowaniu miesięcznego obrotu. Jednak dla nowych przedsiębiorców może to być pojęcie zupełnie nieznane lub nie do końca jasne. Dla wielu z nich branding to wizualny wygląd marki, czyli budowanie kreacji kończy się na projekcie logo. Jednak w ten sposób nie wykorzystują potencjału, jaki tkwi w brandingu. Co to dokładnie jest budowanie marki? Po co to robić? Na jakie czynniki należy zwracać uwagę?
Co to jest branding?
Co to branding? To, innymi słowy, budowanie marki, wyróżnienie produktu czy też usługi na tle tego, co oferuje konkurencja. Mówiąc prościej, jest to budowanie świadomości klienta na temat danej firmy, zwiększanie jej rozpoznawalności poprzez przekaz oraz jego formę w taki sposób, aby konsument kojarzył markę z konkretnymi emocjami.
Specjaliści od brandingu kreują pozytywne emocje, aby konkretna marka kojarzyła się z czymś, co jest przyjemne, co poprawia jakość życia.
Według samej definicji budowanie marki to technika marketingowa, która ma wytworzyć sposób, w jaki odbierana jest marka. Branding, mimo tego, że stanowi technikę marketingową, różni się od marketingu.
Czym budowanie marki różni się od marketingu?
Budowanie marki stanowi element marketingu. Jednak jest na tyle istotną częścią tej dziedziny, że przez wielu uważa się go za odrębny obszar procesu sprzedaży. Marketing, jak wiadomo, to reklama. Niezależnie od rodzaju wiąże się z określonymi działaniami, których skuteczność można zmierzyć za pomocą poszczególnych mierników, na przykład, w jak dużym stopniu zainwestowane pieniądze doprowadziły do takiego, a nie innego poziomu sprzedaży.
Branding z kolei jest kreowaniem wizerunku, czyli tego, w jaki sposób marka jest odbierana przez konsumentów. Budowanie marki kreuje pozytywne emocje, wspomnienia czy skojarzenia. To właśnie dzięki temu klienci chcą powrócić do danego sklepu, mimo że konkurencja oferuje na przykład lepsze ceny.
Silna marka oznacza zaufanie klienta, a klient, który ufa marce, chętnie będzie do niej wracać. Jest to forma marketingu, która trwa znacznie dłużej od zwykłej reklamy, jednak pozwala na osiągnięcie o wiele większych korzyści.
Branding – co na niego wpływa?
Wiedząc, co to jest branding i czym różni się od zwykłego marketingu, warto dowiedzieć się, jakie czynniki na niego wpływają. Wśród nich wyróżnia się:
- logo – to coś, co klient na pewno zapamięta, lecz od pozostałych składowych brandingu zależy czy w pozytywny, czy negatywny sposób;
- nazwa firmy;
- archetyp;
- sposób przekazu informacji;
- jakość produktu czy usługi;
- jakość obsługi.
Jakie korzyści płyną z brandingu?
Ostatnią kwestią, z którą trzeba się zapoznać, są korzyści brandingu. Dzięki nim jesteśmy w stanie zobaczyć, dlaczego budowanie marki i stawianie na długoterminowe cele marketingowe to tak ważne i opłacalne aspekty w perspektywie czasu. Zatem jakie korzyści wiążą się z brandingiem?
- Jest to przede wszystkim budowanie świadomości marki i dzięki temu docieranie do większej grupy odbiorców. Pozytywne wrażenia, jakie zakupy pozostawią u konsumenta, sprawią, że chętnie będzie polecać produkty czy usługi swoim znajomym. Żadna reklama nie generuje takiej sprzedaży jak marketing szeptany, za którym stoją właśnie pozytywne wrażenia.
- Klient, który za pierwszym razem został dobrze potraktowany i wyszedł ze sklepu zadowolony, chętnie do niego wróci, choćby po to, aby znów móc poczuć się w ten sposób.
- Branding, jaki tworzy zespół z https://www.studiodn.eu/, zwiększa też zaufanie. Dzięki niemu proces zakupu, przemyśleń i pytań klienta zostanie znacznie skrócony, ponieważ konsument po prostu będzie wierzyć, że specjaliści wiedzą lepiej.
- Dzięki zaufaniu i dobrym wrażeniom konsumenci będą przychylnie patrzeć na podwyżki cen. Wrócą nie ze względu na niską kwotę, lecz po jakość oraz emocje wywoływane produktami.
- Dzięki wykorzystaniu elementów brandingu w odpowiedni sposób można wyróżnić się na tle konkurencji, która posiada podobny lub nawet identyczny produkt.